De meeste mensen vinden het prettig wonen naast hun buren. Helaas is dit niet altijd het geval. De oorzaken hiervan kunnen uiteenlopen van kleine, dagelijkse irritaties tot een groot meningsverschil. Al deze situaties kunnen het bemoeilijken om er samen uit te komen. Spanningen zijn te hoog opgelopen, politie en/of woningcorporatie of een andere instantie zijn misschien al ingeschakeld. Maar zonder het beoogde effect.
Is dit het geval, dan kan het inschakelen van Buurtbemiddeling Best, als onafhankelijke partij, uitkomst bieden.

Meer weten over buurtbemiddeling of een casus aanmelden? Neem contact op met het co├Ârdinatiepunt Buurtbemiddeling Best: Peter de Leeuw, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken., telefoon: 0499-770110.

Hier onder leest u hoe Buurtbemiddeling Best werkt.

1. Aanmelden

Een meningsverschil tussen buren kan worden aangemeld bij Buurtbemiddeling Best door de persoon die overlast ervaart van zijn of haar buren. Een aanmelding kan ook worden gedaan door een professionele organisatie zoals bijvoorbeeld een woningcorporatie, politie, gemeente, een maatschappelijke organisatie of huisarts.
In het kort wordt bij Buurtbemiddeling Best aangegeven welk probleem er speelt en of er al stappen ondernomen zijn.
Indien de melding door een professionele organisatie gedaan is, dan doet deze daarna een stapje terug. Wel vindt gedurende het bemiddelingstraject terugkoppeling plaats over de voortgang.

2. Intake

Na de aanmelding wordt door een goed getrainde en onafhankelijke vrijwilliger contact opgenomen met de partijen die een meningsverschil hebben om een afspraak te maken.
Dit zijn twee afzonderlijke afspraken.

Tijdens het gesprek krijgen de partijen ruimschoots de gelegenheid om hun verhaal te doen.
De bemiddelaars staan neutraal in het gesprek en zijn volledig onpartijdig. Zodra beide partijen gehoord zijn en aangeven voor een bemiddelingsgesprek open te staan, dan plannen de bemiddelaars in overleg met hen een gezamenlijke afspraak.
Echter, indien een van de partijen geen prijs stelt op een bemiddelingsgesprek, dan stopt het hier voor Buurtbemiddeling Best en zal de verwijzende partij geïnformeerd worden.

3. Bemiddeling

Staan beide partijen open voor buurtbemiddeling, dan wordt door de buurtbemiddelaars een gesprek georganiseerd op neutraal terrein. De beide partijen voeren zelf het gesprek onder begeleiding van twee buurtbemiddelaars. De buurtbemiddelaars laten de betrokken partijen hun verhaal aan elkaar vertellen, begeleiden het gesprek en ondersteunen partijen bij het bedenken van oplossingen die voor hen beiden acceptabel zijn. Zij zijn geen rechters, maar zijn onafhankelijk en respecteren uiteenlopende meningen en leefwijzen. In de meeste gevallen leidt een bemiddelingsgesprek tot verbetering van de onderlinge sfeer en bevordert dit het woongenot.

4. Nazorg

Na verloop van tijd nemen de buurtbemiddelaars contact op met beide partijen.
Zij bespreken hoe het nu gaat en of afspraken nagekomen zijn.
Afhankelijk daarvan wordt het contact tussen Buurtbemiddeling Best en beide partijen afgesloten of een nieuwe afspraak gemaakt.
Daarna wordt de verwijzende partij in kennis gesteld.

Een bemiddelingsgesprek duurt gemiddeld 60 tot 90 minuten en is kosteloos.